Hoge pieken en diepe dalen; Rob van der Molen heeft het allemaal meegemaakt. Hij is bekend als organisator van festivals, zoals CRAFT, Amsterdam Kookt, Damaris en het Amsterdam Wine Festival.

Het ging Rob jarenlang voor de wind: hij zette grote festivals neer en bouwde ondertussen een flink team op. Toch borrelde er iets onder de oppervlakte. De grootste Nederlandse storm in 100 jaar liet dat tot een uitbarsting komen en daarna ging het bergafwaarts, totdat Rob aan de rand van de afgrond stond. Hij gooide het roer helemaal om en het gaat nu beter met hem dan ooit.

We blikken samen terug op deze gebeurtenissen en gaan op zoek naar (verrassende) levenslessen voor ondernemers. Kort samengevat:

- Bepaal een oogmerk/purpose. In dit geval liefde: “Tijd + aandacht = liefde. Belangrijker dan financieel succes: ik kreeg energie van het organiseren van een festival en mensen samenbrengen en blij maken.”

- Ontwikkel een visie: “Volg je passie/drijfveer, ga je doel visualiseren en stop daar al je energie in. Je moet het eindresultaat voor ogen hebben, voordat je begint. Anders weet je niet waar je naartoe gaat.”

- Denk aan je kernwaarden: “Mijn kernwaarden zijn liefde, vrijheid en plezier. Het belangrijkste bij een samenwerking: delen we dezelfde waarden? Praat vooraf over wat er in de wereld gebeurt in plaats van over het bedrijfsidee dat je hebt. Vervolgens kun je het over verwachtingen en intenties hebben. Dat is wel meer zakelijk.”

- Reflecteer regelmatig en luister naar je lichaam en je gevoel. Blijf doen waar je energie van krijgt. Pas op voor negatieve emoties, zoals frustratie, teleurstelling, stress, lichamelijke klachten, zoals duizelingen of hartkloppingen en vluchtgedrag, bijvoorbeeld richting drank, drugs of vrouwen. “Pas goed op jezelf en zorg dat je je prioriteiten op orde hebt. Gezondheid staat op nr. 1: ga sporten, ga gezond eten, ga sparren met een coach of een mentor. Neem tijd voor jezelf.”

- Een plan helpt om partners mee te krijgen.

- Luister naar je klant om je concept te verbeteren.

- Speel in op onvervulde behoeftes en kijk naar de hele marketingmix voor kansen: “Locatie (Plaats) is cruciaal in de evenementenbranche.”

- Als je gaat innoveren, bouw dan voort op wat je al hebt.

- Gebruik hulp. Zowel voor kennis en ervaring als voor mentale begeleiding.

- Misvatting: “Met harder werken los je niks op.”

Share | Download